
Indeksit
Esimerkki | 1 | 2 | 3 |
Arvon kiinteähintaistaminen eli deflatointi
Vanhojen osakeasuntokauppojen arvo nousi 14,2 prosenttia vuodesta 2009 vuoteen 2010; kuluttajahintaindeksi nousi samaan aikaan 1,2 prosenttia.
Deflatointi kuluttajahintaindeksillä
Jos asuntokaupan arvon muutos deflatoidaan kuluttajahintaindeksillä, saadaan määrän muutokseksi
= 12,8 prosenttia eli asuntokaupan määrä olisi kasvanut 12,8 prosenttia
Deflatointi asuntojen hintojen muutoksella
Asuntojen neliöhintojen muutos oli samaan aikaan 9,6 prosenttia. Jos arvon muutos olisi deflatoitu asuntojen hintojen muutoksella, olisi volyymin muutos ollut:
= 4,2 prosenttia eli asuntokaupan määrä olisi kasvanut 4,2 prosenttia
Todellisuudessa asuntokaupan määrä nousi 4,2 prosenttia. Kuluttajahintaindeksi (KHI) ei mittaa asuntojen hintakehitystä kuin vain osittain. KHI:n käyttö deflaattorina tässä tapauksessa ei anna oikeaa tulosta asuntokaupan todellisen määrän muutoksesta.
Reaalinen hinnanmuutos
Toisaalta, jos halutaan selvittää asuntojen hintojen reaalikehitys, eli kuinka paljon vähemmän tai enemmän asuntojen hinnat ovat nousseet suhteessa yleiseen hintakehitykseen, on kuluttajahintaindeksi hyvä deflaattori. Edellisessä esimerkkitapauksessa asuntojen reaalinen hinnanmuutos oli:
eli asuntojen hintojen reaalinousu oli 8,3 prosenttia.
Takaisin oppimateriaaliin