
Tilastojen ABC
Esimerkki | 1 | 2 | 3 |
Big Mac -indeksi
Economist-talouslehti on kehittänyt hyvin yksinkertaisen tavan vertailla eri valuuttojen ostovoimaa. Se kerää Big Mac -hampurilaisen hintatiedot eri maista ja muuttaa valuutat näiden tietojen avulla vertailukelpoisiksi. Big Mac on standardoitu tuote, jota myydään kaikkialla maailmassa, joten hinnat ovat varsin vertailukelpoisia. Mittarin ongelma on tietenkin se, että lukemattomien tuotteiden edustajaksi on valittu vain yksi tuote. Siitä huolimatta indeksin on todettu antavan ainakin suurin piirtein järkevän kuvan valuuttojen ostovoimasta.
Katso lisää Big Mac -indeksistä Economist-lehden verkkosivuilta.
Big Mac -indeksin kaltaisia standardituotteiden vertailuja on kehitetty muitakin, esimerkiksi Ikean hyllyä on käytetty tällaisena esimerkkituotteena.
Takaisin oppimateriaaliin