
Tilastojen ABC
Harjoitukset | 1 | 2 | 3 |
Indeksien yhteenlasku
Laske oheisen tieliikenneonnettomuustilaston avulla eri kulkumuodoille indeksi liikenteen vaarallisuuden kehityksestä vuosina 2003–2012. Painota tietoja siten, että kuolemantapaukset ovat kolme neljännestä indeksistä ja loukkaantumiset yhden neljänneksen.
Taulukko. Kuolleet ja loukkaantuneet tienkäyttäjäryhmittäin
2003 | 2012* | |||
Kuolleet | Loukkaantuneet | Kuolleet | Loukkaantuneet | |
Jalankulkija | 59 | 714 | 29 | 514 |
Polkupyörä | 39 | 954 | 18 | 821 |
Mopo | 12 | 444 | 7 | 752 |
Moottoripyörä | 23 | 493 | 21 | 516 |
Henkilöauton kuljettaja | 150 | 3395 | 120 | 2517 |
Henkilöauton matkustaja | 67 | 2312 | 28 | 1318 |
Muu auto | 25 | 688 | 22 | 484 |
Muu ajoneuvo | 4 | 88 | 10 | 156 |
Painokerroin | 0,75 | 0,25 | 0,75 | 0,25 |
* Tiedot ovat ennakkotietoja, jotka voivat tarkentua myöhemmin
Vastaus:
Laske ensin tienkäyttäjätyypeittäin indeksi sekä kuolemantapausten että loukkaantumisten kehitykselle 2003–2012. Tulos on alla olevassa taulukossa.
Taulukko. Indeksi liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän kehityksestä liikennemuodoittain 2003–2012 (2003=100)
2003 = 100 | ||
2012 | ||
Kuolleet | Loukkaantuneet | |
Jalankulkija | 49,2 | 72,0 |
Polkupyörä | 46,2 | 86,1 |
Mopo | 58,3 | 169,4 |
Moottoripyörä | 91,3 | 104,7 |
Henkilöauton kuljettaja | 80,0 | 74,1 |
Henkilöauton matkustaja | 41,8 | 57,0 |
Muu auto | 88,0 | 70,3 |
Muu ajoneuvo | 250,0 | 177,3 |
Indeksit lasketaan jakamalla vuoden 2012 luku vuoden 2003 luvulla ja kertomalla tulos 100:lla.
Tämän jälkeen lasket indeksit vaarallisuuden kehittymisestä kertomalla tienkäyttäjätyypeittäin kuolleisuusindeksin luvulla 0,75 (= kolme neljäsosaa) ja loukkaantuneisuusindeksin luvulla 0,25 (= yksi neljäsosa) ja lasket luvut yhteen.
Tulos on alla olevassa taulukossa.
Taulukko. Liikenteen vaarallisuusindeksit (2003=100) kulkumuodoittain 2012
2003 = 100 | |
2012 | |
Kokonaisindeksi | |
Jalankulkija | 54,9 |
Polkupyörä | 56,1 |
Mopo | 86,1 |
Moottoripyörä | 94,6 |
Henkilöauton kuljettaja | 78,5 |
Henkilöauton matkustaja | 45,6 |
Muu auto | 83,6 |
Muu ajoneuvo | 231,8 |
Taulukosta nähdään, että muiden ajoneuvojen vaarallisuusindeksi on noussut, kun taas muiden liikennemuotojen indeksi on laskenut. Eniten on lisääntynyt henkilöauton matkustajien ja kevyen liikenteen turvallisuus. Taulukkoa tarkasteltaessa on huomattava, että kuolemantapausten ja loukkaantumisten painokertoimien muuttaminen muuttaa tuloksia.
Vaarallisuusindeksiä laskettaessa olisi oikeampaa suhteuttaa tilaston onnettomuusluvut eri liikennemuotojen yleisyyteen. Yksi syy muiden kulkuneuvojen onnettomuuksien yleistymiseen on niiden yleistyminen.
Takaisin oppimateriaaliin